Cykelpassager och cykelöverfarter
Cykelpassager och cykelöverfarter
Cykelpassager och cykelöverfarter. Vad är egentligen skillnaden? Här reder vi ut begreppen.
Cykelpassager
En cykelpassage är markerad med vägmarkering för cykelpassage. Cyklister och förare av moped klass II ska använda dessa för att korsa en cykelbana eller väg. Men vem har egentligen väjningsplikt vid obevakade cykelpassager? Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklister på passagen. Alltså har cyklister och förare av moped som kommer från cykelbana väjningsplikt när de korsar en väg. Sedan gäller det även om det finns en obevakad cykelpassage.
En cykelpassage märkas med vägmarkering – det gäller sedan 2018.
Cykelöverfarter
En cykelöverfart har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart. Sedan ska fordon inte föras fram med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Därför är överfarten också utformad så att ett fordon inte kan köra snabbare där.
Cyklister och mopedister som åker ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.
Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped som är ute eller just ska åka ut på cykelöverfarten.

Sedan kan du läsa mer om regler för cykelöverfarter och cykelpassager på Transportstyrelsen.se
Cykelöverfarter i Ängelholm
Självklart lär du dig mer om körning vid cykelöverfarter och cykelpassager, både under personbilsutbildningen och utbildningen för moped klass I & II. Men även en erfaren förare behöver lära sig mer om vad som gäller vid cykelöverfarter i Ängelholm.