Håll huvudet kallt – att köra vid vinterväglag
Håll huvudet kallt – att köra vid vinterväglag
Körning vid vinterväglag kan vara en av flera rejäla utmaningar som finns med körning i vintertid. Du behöver anpassa din körning och ditt fordon efter aktuella väg- och väderförhållanden.
Vad är viktigt att tänka på kring bilen vid körning på vintern?
– Först och främst är det viktigt att ha bra, godkända däck med bra mönsterdjup. Att man tar bort eventuell snö, frost och imma på och i bilen innan man kör iväg så att sikten är bra. Bedöma väglaget och anpassa sig därefter så att man på bästa sätt kan undvika olyckor. Ju halare väglag och högre fart desto längre bromssträcka. Man får även ha extra koll på sina medtrafikanter då andra kanske inte har så bra kännedom om väglaget och kanske därmed plötsligt kör rakt ut på vägen du befinner dig på osv.
Bedöma väglaget – vad ska man tänka på då?
– Man tittar på vägen för att med blotta ögat se om där är snö eller frost. Man ska även tänka på att regn kan bli underkylt och därmed väldigt halt vid minusgrader.
Om olyckan är framme, hur ska man tänka då?
– Om man inte kunnat undvika olyckan genom att anpassa hastighet, hålla avstånd till framförvarande fordon och olyckan ändå är framme ska man ju precis som annars försöka undvika frontalkrock och beroende på situation försöka minska skadorna så gott det går. Göra undanmanöver för att undvika krock, bromsa så tidigt som det är möjligt för att försöka undvika att köra in i bilen framför med mera.
Vad ska man tänka på när man bromsar i vinterväglag?
ABS-bromsa smart
- När du har ABS-bromsar på bilen ska du trycka ned bromsen och styra bilen. Många försöker pumpa bromspedalen i takt med den pulserande effekten i pedalen, så kallad Pump bromsning. Gör inte det. Då tar man bort effekten I ABS-bromsen. Så tryck ned bromsen och styr med små rattrörelser. Låt ABS-bromsen tjuta och klaga – det ska den göra
Använd högre växel
1. Lägg i en högre växel. Du hjälper då bilen att hålla väggreppet och se till att däcken inte slirar vid sladd. Om bakänden går åt höger ska du parera genom att vrida ratten åt höger och tvärtom om bakänden går at vänster. Det är viktigt att du inte gör för stora rattrörelser.
Minska farten innan kurvan
Bromsa när kurvan börjar och sedan styr du bilen i färdriktningen.
Undvik att hamna i en situation där du förlorar kontrollen över bilen. Försök få ner hastigheten så fort som möjligt.
HÅLL AVSTÅND. Du behöver ha mycket längre bromssträcka än vad du tror.
Louise Hägg, trafikutbildare
Trafikutbildaren Louise vid Berndtsson Trafikskola ger följande tre tips för körning vid halt väglag.
Berätta hur man ska hantera körning vid halt väglag?
– Se till att du har tiden på din sida, så du kan ta det lugnt och anpassa hastigheten, berättar Louise.
– Du vill inte känna dig stressad för då är det lätt att man ligger på gränsen hela tiden med både hastighet och sin egen förmåga, säger Louise.
– Att dina däck är bra, men förlita dig inte till 100 % på dem. Tyvärr är det en del som tänker ”Jag har dubbdäck så därför kan jag köra lite snabbare”. Ta det lugnt, bättre att komma fram lite sent än att inga komma fram överhuvudtaget, berättar Louise.
HÅLL AVSTÅND. Du behöver ha mycket längre bromssträcka än vad du tror, vid vinterväglag. På Risk 2 (Halkan) får eleverna gissa hur lång bromssträcka de får när de bromsar i 60 km/h. Oftast brukar det bli en aha-upplevelse för bromssträckan brukar bli dubbelt eller trippelt så långt som de gissar. Tänk då vad som hade kunnat hända om man gör en sådan missbedömning i trafiken?!, förklarar Louise.