Cirkulationsplats Ängelholm

Cirkulationsplats Ängelholm. Att köra bil I rondell kan vara lurigt. Behöver jag blinka när jag lämnar rondellen? Har cyklar företräde i rondeller? Är det något speciellt att tänka på när jag kör i rondell i Ängelholm? Trafikutbildaren Louise på Berndtssons Trafikskola / Ängelholm berättar mer.

Det finns många cirkulationsplatser i Ängelholm, en del väldigt små och andra betydligt större. 

Anledningen till att man bygger bort korsningar med trafiksignaler och ersätter med cirkulationsplatser är att konsekvenserna kan bli mycket allvarliga om man missar ett rött ljus medan det är säkrare med cirkulationsplatser. Man får ett bättre flyt i trafiken och ur ett miljöperspektiv är det betydligt bättre när man slipper få många stopp och starter. 

Är det några speciella utmaningar med någon av dessa rondeller?

– Många elever tycker att den så kallade ”Maxicirkulationen” är utmanande. Bland annat på grund av att buskarna i rondellen är lite extra höga och det kan vara lite svårt att upptäcka bilarna som kommer från andra sidan, sa Louise. 

– Tempot kan också vara en utmaning, många bilar kommer ganska snabbt och det kan vara svårt att förstå var alla bilar ska. 

Vad är egentligen skillnaden mellan cirkulationsplats och rondell?

– Rondellen är själva cirkeln i mitten, där det oftast är någon slags plantering eller en skulptur. Och cirkulationsplats är vägen runt rondellen där man kör, sa Louise.

Vilken är Ängelholms bästa cirkulation, tycker du? Varför?

– I utbildningssyfte, då eleven behöver lära sig bland annat att läsa av trafiken och ta snabba beslut, tycker jag att ”Maxicirkulationen” är fantastisk.  Men personligen gillar jag cirkulationen vid BMW, själva rondellen är väldigt öppen och det är lätt att se andra bilar och kunna planera sin lucka smidigt. Tempot är inte heller lika högt där som i ”Maxicirkulationen”, berättar Louise.

Hur tycker dina elever det är att köra I rondell?

– Dom flesta tycker att det är helt okej men deras puls brukar öka när man är i maxicirkulationen första gångerna. Vi får lära våra elever att inte lita på bilarnas blinkers utan att man får titta vart bilarna börja svänga ut. Det brukar eleverna tycka är jobbigt, att man inte kan lita på andras blinkers då förarna blinkar ibland, ibland inte och ibland blinkar dom helt tokigt, sa Louise.